Skip to content

Média

május 10, 2012

Recenzió, média megjelenés

Nálunk az utóbbi nem nagyon szokásos, de olyan országokban, ahol kiemeltebb helyet kap az oktatás, ahol a napilapoknak, rádiónak, tévének van iskolai melléklete vagy kifejezetten az oktatással kapcsolatos műsora, részlege, a kiadók komoly reményeket fűznek a médiában való megjelenésre. Egy-egy új könyv jól elhelyezett reklámja sokkal hatékonyabb, mint akárhány postai küldemény vagy személyes találkozó. Az egyik angol szerkesztői kézikönyv írója egyenesen azt mondja, hogy egy könyvterv elfogadásakor vagy elutasításakor komolyan mérlegelik az író megjelenését, közszereplői erényeit.

Amíg ez a fajta népszerűsítés nálunk nem kap komolyabb terepet, a kiadók a pedagógiai vagy a szaktárgyi lapokban, regionális hírlevelekben, népszerű tudományos folyóiratokban vagy saját időszakos kiadványaikban próbálják elhelyezni reklámanyagaikat. A kisebb-nagyobb könyvismertetők elkészítése sokszor időrabló és fölösleges tevékenységnek tűnik, de a kiadónak minden alkalmat meg kell ragadnia, hogy az új kiadványairól értesüljenek a potenciális felhasználók. Ilyen marketingeszköz az éves, a tantárgyi vagy egy akcióra megjelentetett kataólus vagy szórólap is.

Internet

A felhasználókkal kialakított kapcsolat egyik újabb, és egyre hatékonyabb eszköze, hogy a kiadók saját honlapjukon, sőt, egyes könyvek honapján tesznek közzé letölthető anyagokat. Az internetes kapcsolattartás nagy előnye, hogy kétirányú: a felhasználó közölheti észrevételeit a kiadóval, a kiadó pedig újabb és újabb kiegészítőkkel láthatja el a vásárlóit. Egyes kiadók azzal próbálkoznak, hogy klubokat toborozzanak a világhálón a könyvek használóiból, akik közvetlenül is felvehetik a kapcsolatot egymással. Mások teszteket, kvízjátékokat, és további kiegészítő anyagokat adnak a könyvhöz. A bejelentkezők egyben a kiadó vásárlói adatbázisát is bővítik, de gyakran hasznos információkat is nyújtanak a könyv erényeiről, hibáiról, valamint a felhasználók koráról, területi elhelyezkedéséről.

Kezdő vagy a tankönyvírás iránt érdeklődő szerző, szerkesztő számára nem is javasolhatnék hasznosabbat, mint hogy elsőként keresse fel a kiadó honlapját, és onnan tájékozódjék a kiadó profiljáról, a szerkesztőségekről, a kontakt-személyekről. De ha nincsenek is tankönyvírói ambíciói, akkor is érdemes magyar és külföldi kiadók honlapján barangolni, regisztrálni, feliratkozni a hírlevelükre.

Azokban az országokban, ahol a távoktatás bevett gyakorlat, az internet is ennek szolgálatába állt: a tanulók a világhálón keresztül kapják meg a tananyagokat, küldik be a teszteket, amiket megintcsak az interneten keresztül értékel egy kijelölt tutor.

Bizonyos, hogy ez az eszköz még nagy fejlődés előtt áll, de úgy tűnik, hogy erre a mai magyarországi oktatásirányítás is mind jobban felfigyel.

Advertisements

From → Szolgáltatások

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: