Skip to content

A tanári kézikönyv

május 7, 2012

Magyarországon viszonylag új találmány. A nyugati kiadók – akik egy-egy sorozatukat évente sok-tízezer példányban terjesztik szerte a világon, másrészt jóval drágábban adhatják a könyveiket, mint amit a magyar iskolarendszer megszokott – régóta csábítják a tanárt a színes, minden részletre kiterjedő, szinte megszólaló tanári kézikönyvekkel. Az ő kiadványaikban rendszerint a lap közepén kap helyet az adott tankönyvoldal (vagy annak egy részlete), amit az egyes részekre vonatkozó instrukciók, megoldások, további ötletek vesznek körül. Nálunk a kisebb példányszám és a viszonylag alacsony ár miatt erre nincs mód. Ugyanakkor az erős konkurencia miatt a kiadók mégis kénytelenek kiadni valami tanári segédletet, ha valóban segíteni akarnak a tanárnak, és versenyben akarnak maradni a nyugati kiadókkal szemben. Sok tanár bevallja, hogy rendszerint ki se nyitja a tanári kézikönyvet, de könyvválasztásnál szóba se jöhet az a sorozat, amelyhez nincs ilyen segédlet.

A kiadók tehát kénytelenek beletörődni, hogy kézikönyv kell, de amennyire lehet, megpróbálják leszorítani az előállítási költségeket. Vagyis szóba se kerülhet, hogy a könyv színes legyen, kerüljenek bele (új) ábrák, hogy esetleg kemény táblával jelenjen meg. Mások ingyenes tanári útmutatót vagy tanmenetjavaslatot készítenek, megint mások CD-n árulják (vagy küldik szét) a kézikönyvet, olyan kiadó is van, amely a csak könyv vagy a kiadó honlapjára teszi föl a szöveget.

A tanári kézikönyv tehát elvileg nagy segítség az órai munkához, de gyakorlatilag inkább nyűg a szerzőnek és a kiadónak, mint gazdaságos befektetés. Gondoljunk bele: egy nyelvi csoport kb. 10-12 tanulóból áll. Ha egy tanár ugyanabból a könyvből három-négy csoportot tanít, akkor kb. negyven eladott tankönyv mellé kell egy tanári kézikönyv. A valóságban ennél sokkal rosszabb az arány, és inkább száz tankönyvre jut egy tanári segédlet. Ennek a költségmegtérülése olyan rossz, hogy a kiadók rendszerint ingyen szétosztogatják, csak hogy ne kelljen külön tárolni, egyenként postázni őket.

Mindez azt is jelenti, hogy nem árt, ha a szerző is bizonyos önmérséklettel lát neki a kézikönyv megírásának. Azt, és csak azt tegye bele, ami segít az órai munkában; ne itt írja le az egyes feladatok mögött húzódó filozófiai, módszertani problémákat és összefüggéseket, nem ez a helye a szerző vallomásának, hitvallásának.

Ugyanakkor jó, ha további ötleteket ad a tanárnak, hogy melyik feladat milyen csoportnak való, hogy hogyan lehet a különböző képességű tanulókat együtt mozgatni az órán. Az se baj, ha felhasználja azokat a saját vagy a kollégák tapasztalatait, amelyek a könyv kipróbálásából származnak. Ez ugyan egyelőre csak vágyálom, mert manapság még szinte meg se száradt a tinta az utolsó oldalon, amikor már kikerül az iskolákba a könyv. De számos ország gyakorlata azt mutatja, és a magyar tankönyvi jóváhagyási rendszer is errefelé mutat, hogy addig nem kerülhet föl egy könyv a minisztériumi listára, amíg ki nem próbálták, s a tanító tanárok észrevételeit be nem építették a végleges változatba.

Bizonyosan nagy segítség a tanárnak, ha a kézikönyben megtalálható minden feladat megoldása, az ajánlott házi feladat, valamint a könyvhöz tartozó kazetta vagy CD forgatókönyve. Nem árt, ha a kézikönyvben fénymásolható tesztek, ismétlő-összefoglaló feladatok is helyet kapnak. És az is hasznos, ha felsorolja a szerző, hogy egy-egy feladathoz a könyvön, munkafüzeten kívül milyen más segédeszköz kell (pl. olló, ragasztószalag, színes papír), vagy azt, hogy mit kell hozniuk a tanulóknak a következő órára (pl. „ne felejtsetek el fényképeket vagy újságkivágásokat gyűjteni,” „ne felejtsétek otthon megkérdezni…” „nézzetek utána ebben a könyvben vagy könyvtárban…”)

Reklámok

From → A segédletek

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: